Meny

Köpvilkor

Leverans och betalning

Vi levererar varor över hela landet och normalt levereras varan direkt hem till dig med DHL eller Poståkeriet. Fraktavgift tillkommer. Avgiften beror på storlek och tyngd på varan.

Du kan även välja att hämta varan Monterad & Klar i vår butik i Ed. Då har vi packat upp och monterat varan och förekommande fall gjort leveransservice.

Behöver du få hemleverans av din monterade fyrhjuling/båt/gräsklippare/snöslunga ordnar vi det till självkostnadspris – kontakta oss för prisuppgift.

Vid beställning träffas avtal om köp först när Motor4u AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

Motor4u AB har full ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund.

I priserna ingår moms med 25 %. Samtliga priser redovisas exklusive fraktavgift. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Motor4u AB inte råder över, t ex väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

Motor4u AB redovisar priser inklusive moms. Avgift för frakt och ev. postförskott tillkommer. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

Faktura innan leverans – Fakturan skickas hem till er per mail / post inom en vecka från att du beställt din vara. När betalning är oss tillhanda blir din vara levererad.

Postförskott – Detta betalsätt erbjuder vi för varor upp till 30kg. Du hämtar din vara hos Postens närmaste serviceställe där du även betalar varan. Observera att en avgift på 85:-/inkl. moms tillkommer.

Swish – Du swishar till vårt Nr:1236819106. Vi skickar varorna så fort vi bekräftat betalning.

Vi samarbetar med Wasa-Kredit

Leverans av varan sker efter att kreditansökan godkänds och signerade avtalshandlingar kommit Motor4u AB tillhanda.

Grundkraven för att ansöka om finansiering är att du har en ordnad ekonomi:
– skall vara över 20 år
– skall vara fast anställd
– skall ha en inkomst av tjänst överstigande 150 000 kr per år
– inte skall ha några betalningsanmärkningar
– varit kyrkobokförd i Sverige under de senaste 3 åren

Leveranser

Normal leveranstid är inom 10 (vardagar) efter det att vi har mottagit din betalning/påskrivet finansavtal. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara längre.

Beställningar som väger mindre än 30 kg kan beställas med leveranssätt postpaket och postförskott. Det innebär att godset anländer till Postens serviceställe. Det är t.ex. en närliggande ICA-affär eller bensinstation på din hemort. När godset ankommit till Servicestället skickas en avi hem till dig. Därefter kan du hämta ut beställningen på det angivna servicestället.

Gods som väger över 30kg levereras med DHL, Schenker eller Poståkeriet. Du får din beställning levererad till din dörr helgfri vardag. När godset har anlänt till din hemort kontaktar åkeriet dig för bokning av utkörningstid. Därför är det viktigt att du registrerar det telefonnummer du blir nådd på under dagtid. Skulle åkeriet inte kunna nå dig via telefon kommer en avi att skicka hem till dig. Med fraktnumret på avin kan du sedan kontakta åkeriet för att bestämma ny utkörning.

Observera att åkerierna ej levererar upp i trapphus/hiss etc. i bostadshus eller kör inte ut till Öar eller på svårtillgängliga platser, i dessa fall levereras varan till den plats som är närmast framkomlig. Vi reserverar oss för transporter utanför åkeriernas normala fraktvillkor.

Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Vi står för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Skadat gods. När du tar emot ditt gods är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget vara skadat så meddelar du detta direkt till ditt postcenter alternativt lastbilschaufför. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat.

Returer

Löser du inte ut ditt paket är vi tvungna att debitera dig 2x gällande fraktpris + 200 SEK i administrationskostnader samt en annullationsavgift om 10% av den aktuella varans listpris.

Ev. återbetalningar görs i till ditt bankkonto, person- konto eller bankgirokonto. Återbetalningen sker inom 20 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Motor4u AB säljer alla produkter med den garanti respektive reklamationsrätt som respektive generalagent tillämpar för konsumenter, vanligen 6 månader – 3 års garanti respektive 24 månaders reklamationsrätt. För företag gäller normalt inga garantier. Garantin och reklamationsrätt gäller den första köparen. Garanti- och reklamationsrätten täcker inte transportkostnader till eller från auktoriserad verkstad eller förlorad arbetsinkomst.

Garanti- och reklamationsrätt gäller inte för: fel förorsakade vid tävling, vid överbelastning eller ovarsamt användande, vid olycka eller annan yttre åverkan, då produkten modifierats så den ej överensstämmer med originalskicket, fel förorsakande av att service och reparation ej skett inom föreskriven tid eller ej genomförts av auktoriserad verkstad. Garanti- och reklamationsrätten gäller ej för normala förslitningsdetaljer eller batterier.

För vägregistrerade motorfordon gäller att service genomförts i enlighet med service-rekommendationerna av auktoriserad serviceverkstad samt att detta kan styrkas genom ifyllt servicebok för att garanti- och reklamationsrätt skall kunna åberopas.

För ej registrerade motorfordon, t ex lekfordon, gäller vanligen enbart en begränsad garanti – så kallad funktionsgaranti vid leverans. 

Reklamationsrätten omfattar alla ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns vid leverans, samt fel som kan härledas till fabrikationsfel. Gäller det t ex handhavande fel eller felinställd vara måste våra serviceverkstäder debitera dig kostnaden. Detta gäller även i de fall vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv.

I de fall din produkt levererats till dig omonterad och ni har frågor kring montering skall ni kontakta oss omedelbart, fel kan uppstå ifall montering sker felaktigt. I vissa fall kan det krävas finjustering av inställningar för att anpassa din produkt till svenskt klimat. Kontakta oss ifall din produkt inte fungerar enligt specifikation.

I händelse av fel kontaktar du oss inom skälig tid, normalt senast 14 dagar efter att felet upptäcktes, via telefon alternativt via e-post: info@motor4u.se

Vill du reklamera din vara skall du omedelbart kontakta Motor4u AB. Spara alltid emballage, kvitto och följesedel.

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Uppsala Fritid tillämpar distansavtalslagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt, se nedan under rubriken ”Så här gör du en retur”.

Ångerrätt gäller inte vid varor och produkter som inte kan återlämnas i omonterad obrukat och oskadat skick. Reservationen gäller även för emballage. Ångerrätt 14 dagar gäller ej företag. Fraktavgifter återbetalas inte vid utnyttjande av ångerrätt.

Vid åberopande av Ångerrätt vill vi att följande beaktas:

– Meddela till Motor4u AB och returnera beställningen inom 14 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den.

– Varan ska vara i oförändrat skick, dvs. oanvänd, ej förstörd eller skadad.

– Returnera varan i produktkartongen med det avsedda inneremballaget.

– Varan ska vara komplett.

Motor4u AB förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera kostnad för de saknade delarna.

Om produkten är använd debiteras kunden för värdeminskningen, detta gäller även för emballaget. Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt vid åberopande av ångerrätt, efter granskning av reklamationen tar Motor4u AB ett preliminär beslut gällande värdeminskning.

Så här gör du en retur:

Sänd din vara enligt anvisningarna ovan till: Motor4u AB Industrigatan 1b 668 32 Ed

Var noga med att tydligt ange ditt namn, ordernummer, adress, telefonnummer och ett komplett kontonummer när du sänder en produkt till Motor4u AB. Kontakta Motor4u AB för anvisningar när det gäller transport av tyngre gods.

Motor4u AB eller våra leverantörer besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

OBS! Det är viktigt att du gör en omgående anmälan till transportören vid skadat gods.

Synligt fel: Anmäls direkt till chauffören vid mottagandet av varan. Därefter kontaktas också Motor4u AB inom senast tre (3) dagar.

Dolt fel: Anmäls till Motor4u AB inom tre (3) dagar från mottagandet av varan.

En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut om du så önskar eller betalar tillbaka pengarna samt fraktkostnaden. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden.

 

 

Motor4u AB / Anders Fredriksson